strandwandeling27-11-2008 en hooiwagenkrab! | SWG - De Belgische StrandWerkGroep

strandwandeling27-11-2008 en hooiwagenkrab!

Forums: 

Dag allemaal,
[b:98cfa0f0b0]Strandwandelingdonderdag 27-11-2008 vanaf het vissersdorp tot aan de Westelije slufter.[/b:98cfa0f0b0]

Het grote geweld van de storm is voorbij. De wind komt uit het binnenland zoals we zeggen, d.w.z. de wind komt vanuit het zuiden. Grote golven zijn er niet meer. De zee is aan het opkomen.
Lutraria lutraria levend: 33 allen hadden een lengte tussen de 25mm en 42mm.
Lutraria lutraria dood, maar grote exemplaren met vleesresten: 12; tussen de 102mm en 110mm.
Stevige strandschelp levend: 13
Grote strandschelp levend: 35; in één zat een mannetje erwtenkrab in 16 zaten er wijfjes en in één zat een wijfje en een mannetje.
Rugschild van noordzeekrab 6
Levende noordzeekrab; een man van 67mm; een man van 120mm een vrouw van 29mm en een vrouw van 56mm.
Wijdemantel levend: 1
Slibanemonen: massaal (honderdduizenden)
Breedpootkrab 2
Zwemkrab talrijk
Strandkrab talrijk
Grijze zwemkrab 5
Kokkel levend: 1
Gewone heremietkreeft 13
Eikapsel stekelrog 3
Chinese wolhandkrab 1v
Witte dunschaal massaal
Zeeklit massaal
Fluwelen zeemuis 1
Helmkrab 4m + 2w + 2?
Ketting muiltje talrijk
Gewone slangster talrijk
Kleine heremietkreeft 3
Rugschild fluwelen zwemkrab 6
Zaagjes levend talrijk
Gedoornde hartschelp levend 1
Zeeappel 4
Naast Riemwier, Japans bessenwier, knotswier twee nieuwe grote soorten: suikerwier en vingerwier.

[b:98cfa0f0b0]Donderdagnamiddag 27-11-2008: strandwandeling vanaf De Rampe tot aan het Vissersdorp[/b:98cfa0f0b0]Langs dit stukje strand lagen er veel turfbrokken.
Helmkrab 1v + 1v met eieren
Zeeappel 7
Lutraria lutraria levend: 11 allen hadden een lengte tussen de 25mm en 42mm.
Lutraria lutraria dood, maar grote exemplaren met vleesresten: 2; tussen de 102mm en 110mm.
Gewone heremietkreeft 5
Rugschild noordzeekrab 4
[b:98cfa0f0b0]Hooiwagenkrab [/b:98cfa0f0b0]([u:98cfa0f0b0][b:98cfa0f0b0]Macropodia [/b:98cfa0f0b0][/u:98cfa0f0b0][i:98cfa0f0b0][b:98cfa0f0b0]rostrata [/b:98cfa0f0b0][/i:98cfa0f0b0][i:98cfa0f0b0][b:98cfa0f0b0]L[/b:98cfa0f0b0][/i:98cfa0f0b0].)53. Enkele waren nog levend. Het is louter toeval dat ik er eentje vond. Zouden er nog meer liggen? Dan ben begonnen gericht te zoeken in de hoogste hoogwaterlijn van die dag. Alle hooiwagenkrabben lagen met hun gestrekte poten naast of op de carapax richting hun kop. Ze hebben een zeer goede schutskleur. Ik heb ze allemaal meegenomen naar huis om ze te meten en het geslacht te bepalen. Ik heb ook nagekeken af ze al of niet eieren hebben. De mannetjes en de vrouwtjes zijn zo op het zicht te onderscheiden. Het abdomen van de mannetjes is duidelijk smal en onder het lichaam geslagen. Bij het wijfje is het abdomen zeer groot. Het is sterk halfbolvormig en steekt een eind voorbij de carapax. Wanneer je het abdomen openklapt, zie je een zeer grote holte met een overlangse richel. Om te zien of het wijfje eieren draagt moet je het abdomen openklappen. Je kunt niet van buiten zien of ze al dan niet eitjes draagt zoals bij de strandkrab en zwemkrab. Bij deze soorten zie je duidelijk de eitjes zitten. Van de 23 wijfjes waren er 4 die eitjes droegen. Ze droegen respectievelijk 200; 86; 120 en 125 eitjes. De eitjes hebben een oranje kleur en hebben een donkerrode stip. Het aantal mannetjes bedroeg 27. Er waren drie zo beschadigd dat ik ze niet kon meten en ook het geslacht niet kon bepalen. De gemiddelde grootte van het mannetje bedraagt 12,34mm en van het wijfje 14,44mm. Het is duidelijk dat de vrouwtjes groter zijn dan de mannetjes. Dit komt waarschijnlijk omdat hun abdomen een beetje uitsteekt.
Het kleinste mannetje meet 7,74mm en het grootste 17,39mm.
Het kleinste wijfje meet 6,77mm en het grootste 20,32mm.
Het is lang geleden dat ik nog een hooiwagenkrab had gezien. Het dateert van de periode dat de pannevissers ’s avonds hun netten gingen leggen in zee om ze ’s morgens te halen. Daarin heb ik dikwijls hooiwagenkrabben en spinkrabben gevonden. Ik denk dat het dateert van begin de jaren tachtig.
Eikapsel hondshaai 3
Graten van geep 1 (die zijn groen gekleurd)
Grote strandschelp levend 6; één met een wijfje erwtenkrab de andere met een mannetje.
Voor de gewone soorten zie de voormiddag.

[b:98cfa0f0b0]Donderdagnamiddag 27-11-2008: strandwandeling vanaf De Rampe tot aan de zeelaan.[/b:98cfa0f0b0]
Ook hier wilde ik naar hooiwagenkrabben zoeken. Maar de bulldozer had de strook geheel stuk gereden. Men is bezig met de voorbereiding van de endurance.
Eikapsel hondshaai 1
Zeeappel 2
Lutraria lutraria levend: 8 allen hadden een lengte tussen de 25mm en 42mm.
Lutraria lutraria dood, maar grote exemplaren met vleesresten: 8; tussen de 102mm en 110mm.
Eikapsel van de stekelrog 1
Bladachtig horenwier 3
Rugschild noordzeekrab 3
Gewone heremietkreeft 1
Helmkrab 1m + 3v
Grote strandschelp levend 6; één met een vrouwtje erwtenkrab.
Voor de gewone soorten zie de voormiddag.

Tabel met hooiwagenkrab-gegevens:
[url]www.strandwerkgroep.be/documents/forum/tabel_hooiwagens.xls[/url]

Groeten,

René