na de storm van 17-10-2009 | SWG - De Belgische StrandWerkGroep

na de storm van 17-10-2009

Forums: 

Dag allemaal,

Vandaag zondag 18-10-2009 strand van De Panne: vanaf de Rampe tot aan de oostelijke slufter.

Na de storm van zaterdag 17-10-2009 even het strand opzoeken. Onmiddellijk toonden de vele meeuwen dat er iets te rapen viel.

Duizenden zeesterren van klein tot groot en met een grote kleurenvariatie, gaande van geel, naar oranje naar rood tot paars. Ook duizenden slibanemonen zijn er aangespoeld, samen met vele levende Amerikaanse zwaardscheden, die zich bezig waren met in te graven, voor ze als slachtoffer vielen van de honderden meeuwen. Ook lagen er veel levende zaagjes en tientallen levende stevige strandschelpen. Daarvan heb ik er een tiental open gemaakt, op zoek naar erwtenkrabben. Maar ik heb er geen enkel gevonden. Even later vond ik één levende grote strandschelp met daarin een vrouwtje erwtenkrab.

Verschillende dode vissen zijn er aangespoeld: haring 1; wijting 2; pitvis 1; pladijs 7 en bot 1. overal lagen er levende goudkammetjes. Van de gewone slangster vond ik 15 levende exemplaren. Eén levende ziepier en een levende schelpkokerworm in haar koker. Van de gewone otterschelp vond ik twee levende exemplaren respectievelijk 14cm en 6cm groot. Er lagen ook verschillende zeepaddenstoelen. Van de noordzeekrab vond ik 5 rugschilden en 1 volledig nog levend mannetje. Vele rugschilden en levende krabben van: zwemkrab en strandkrab. Slecht één mannetje breedpootkrab. Van de gewone heremietkreeft vond ik 10 levende exemplaren. Er lagen ook veel kettingen van muiltjes. Van de gewimperde zwemkrab vond ik één mannetje en van de grijze zwemkrab één mannetje en één vrouwtje.

Tot slot wil ik nog de al aangepikte zeeappels vermelden.

Groeten,
René